دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

در حیات وحش، بچه‌ای که بوی انسان بگیرد از سوی مادر ترد می‌شود به همین دلیل محیطبانان از مردم می‌خواهند که به هیچ عنوان دست به نوزادان در حیات وحش نزنید.

آذر و توران

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: معروفترین نوزادان حیات وحش که سال گذشته توسط انسان جابجا شدند دو توله یوزی هستند که از طبیعت پارک ملی توران برداشته شدند. با اینکه آذر و توران دوباره به لانه بردگردانده شدند، مادر آنها را نپذیرفت و در نهایت برای همیشه از طبیعت جدا و راهی مرکز تکثیر در اسارت شدند. بسیاری از گونه‌ها برای بقا در زیستگاه نیاز به مادر دارند اگر به هر دلیلی از مادر جدا شوند دیگر قابلیت برگشتن به طبیعت را ندارند.

دلایلی برای دست نزدن به نوزادان حیات وحش

بوی انسان: بسیاری از حیوانات بوی انسان را بر روی نوزادان خود نمی‌پذیرند و ممکن است آنها را رها کنند یا حتی بکشند. این مخصوصاً برای حیواناتی که حس بویایی قوی دارند مثل پستانداران، بسیار محتمل است اما در پرندگان این عامل چندان موثر نیست.

مادر برمی‌گردد: مادران برای خوردن غذا و آب معمولا در روز چند ساعتی نوزادان خود را تنها می گذارند ولی اگر کشته نشوند، حتما پیش نوزادانشان بر می‌گردند. برخی از نوزادان توانایی همراهی مادر برای رسیدن به آب و غذا راندارند به همین دلیل مادر آنها را در لانه تنها می گذارد.

در صف انتقال: برخی مادران در طبیعت فرزندانشان را برای انتقال به جای امن به دندان می‌گیرند. در فاصله انتقال اولی تا دومی، مادر لانه را ترک می کند ولی به این معنا نیست که دیگر بر نمی‌گردد.

استرس مرگبار: دست زدن به نوزادان می‌تواند باعث استرس و ترس شدید در آنها شود. این کار ضربان قلب حیوان را تا حد مرگ می‌تواند بالا ببرد.

انتخاب طبیعی: در طبیعت، بقا و تکثیر به شدت تحت تأثیر انتخاب طبیعی است. در بسیاری از گونه‌های حیوانی، نوزادانی که ژن‌های ضعیف‌تری دارند یا به هر دلیلی ضعیف‌ترند ممکن است توسط والدین یا شرایط محیطی کنار گذاشته شوند. در برخی از گونه‌های پستانداران، مادران ممکن است حتی به دلیل کمبود منابع محدود غذایی همه توله‌های خود را نگه ندارندو همان غذای محدود را برای توله‌های قوی‌تر و با احتمال بقای بیشتر صرف کند. در برخی از پرندگان نیز مادر جوجه ضعیف‌تر را از لانه به بیرون پرت می‌کند.

ضعیف‌ها به دریا نمی رسند: برخی گونه‌ها مثل لاک پشت‌های دریایی پس از اینکه از تخم بیرون آمدند به صورت غریزی می‌دانند که باید سمت نور ماه و بوی دریا بروند. لاکپشتی که مسیر را اشتباه برود طعمه پرندگان سحرخیر می‌شود. دانشمندان تا مدت‌ها حدس می‌زدند که گونه‌های با بهره‌های هوشی پایین راه را گم می‌کنند البته اخیرا تاثیر آلودگی نوری شهرها و ویلاهای ساحلی در گم کردن راه لاکپشت‌های دریایی به اثبات رسیده است.

اگر مادر نیامد: حتی اگر مطمئن شدید که نوزاد گونه‌ای در طبیعت تنها مانده باز به آن گونه دست نزنید. با محیطبانان با شماره تلفن (۱۵۴۰) تماس بگیرید و لوکیشن حیوان را با گوشی همراه برای آنها ارسال کنید، یا اجازه دهید طبیعت مسیر خود را برود و کار خود را بکند. هر گونه‌ای غذای گونه‌ای دیگر است و اینطور حیات ادامه می‌یابد.

کد خبر 865602
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha